آموزش, مقالات

بازاریابی خیرخواهانه و مزایای آن

بازاریابی سببی (cause marketing) هرچند مفهومی نسبتاً جدید است، اما به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده و بنگاه‌های اقتصادی بیش از این پیش به اهمیت این نوع بازاریابی واقف شده‌اند. مصرف‌کنندگان برای بنگاه‌هایی که به مسئولیت‌های اجتماعی و امور خیریه توجه دارند، ارزش بیشتری قائل هستند به طوری که مطالعه «2020 Zeno Strength of Purpose» نشان داد:

«مصرف‌کنندگان جهانی چهار تا شش برابر احتمال دارد به شرکت‌هایی با یک هدف خیریه قوی اعتماد کرده و از آنها خرید کنند.»

بازاریابی سببی (علّی) چیست؟

بازاریابی سببی یا علّی که از آن با عنوان «بازاریابی خیرخواهانه» یاد می‌شود، به معنای:

«همکاری بین یک بنگاه (شرکت) اقتصادی و یک خیریه است که در راستای منافع هر دو طرف خواهد بود.»

این همکاری و مشارکت در قدیمی‌ترین شکل خود به صورت فروش یک محصول یا خدمت توسط بنگاه است که بخشی از عواید آن صرف امور خیریه می‌شود. بنگاه از افزایش فروش محصولات و بهبود شهرت بهره‌مند می‌شود، در حالی که خیریه پول دریافت کرده و در معرض توجهات فراوان، گاهی حتی در سطح ملی، قرار می‌گیرد.

چند کمپین پیشگام وجود دارد که در مورد راه‌اندازی بازاریابی خیریه به آنها استناد می‌کنند، اما اکثر پژوهشگران نقطه شروع این بازاریابی را کمپینی در در اوایل دهه 1980 می‌دانند که طی آن شرکت آمریکن اکسپرس (American Express) با یک گروه خیریه که مشغول جمع‌آوری پول برای بازسازی مجسمه آزادی (Statue of Liberty) بود، وارد همکاری شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *